Många med npf upplever att vardagssysslor som att städa, laga mat, packa sin väska, hålla koll på tider och strukturera upp sina dagar är bland det svåraste att bemästra. Det har att göra med att vi förväntas klara av detta, inte minst som vuxna. Det hjälper dock inte en individ med npf, att veta vad hen borde klara av och att andra jämnåriga faktiskt klarar det. Snarare tvärtom! Varför är det så svårt för någon med npf att bemästra livets vardagsmoment?Det handlar delvis om exekutiv förmåga. Den exekutiva förmågan handlar om att tänka ut, planera och genomföra en handling. Enkelt sagt, att planera och sedan utföra det man planerat. Det flesta gör det här utan att reflektera. Vid nedsatt exekutiv förmåga blir även enkla sysslor svåra. Det hamnar lätt käppar i hjulet när en aktivitet skall utföras i flera steg. En individ med npf har ofta nedsatt exekutiv förmåga. Det är helt enkelt svårt att få till de automatiserade handlingsmönsterna vilket gör det svårt för individen att klara av stora delar av det sociala livet. En individ med nedsatt exekutiv förmåga har ofta svårt att PlaneraOrganiseraFatta beslutStyra sitt fokusMinnasKontrollera sina impulser Motivera sig självUppfatta tid Agera automatsikt Tänk dig att exekutiva funktioner är en dirigent och punkterna ovan är orkestern. En individ med nedsatt exekutiv förmåga har ofta svårt att finna orkesterns samklang. Dirigenten gör helt enkelt ett dåligt jobb och det blir obalans i orkestern. Varje musikant kan skapa sin egen musik men när det ska göras parallellt bed bristfällig guidning blir det kaotiskt och överväldigande. Det här är så viktigt att försöka förstå när vi sätter krav på en individs exekutiva förmåga. Det som för många är enkelt blir av denna anledning ofta svårt. Med ökad förståelse från hem och skola kan vi hjälpa barnet att hitta samklang i sin orkester. Vi kan bli barnets dirigent genom att avlasta och hitta hjälpmedel. BildstödBryt ner en handling i flera delmålAnpassa miljön runt barnet så att det finns förutsättningar för strukturAnvänd ett tydligt schema över dagen för att avlasta barnetVar delaktig i barnets planering och organiseringStäm av och följ upp att barnet har förstått Ge barnet pauser och luft i schemat Kanske viktigast av allt - förståelse