Hur möter jag barnets behov när jag inte vet vad behovet är? En fråga många (inklusive jag själv) ställer oss dagligen. Barn kan gråta, skrika, sparkas eller slåss utan att vi lyckats identifiera orsaken. Många gånger är det en rad behov som tvingats stå åt sidan under exempelvis en lång dag på förskolan eller skolan vilket landar i härdsmälta i hallen. Jag vill slå ett slag för behovstrappan, en gammal hederlig modell som fått en och annan kritik genom åren. För att sortera, checka av och bena ut var orsaken till barnets beteende ligger, behöver vi ha något att utgå ifrån. Det här gäller både hem och skola. Kanske framförallt skola, där barn många gånger förväntas att starta med självförverkligande, där också lärande och utveckling är en del. Jag tänker att vi bör använda oss av denna modell mer om en överblick, då människan är mer komplex än att hen strikt tar ett trappsteg i taget. Jag tror att det behöver finnas en balans av behoven nedan och vi kan använda oss av trappan för att se vart det brister. 1.FYSIOLOGISKA BEHOV! Behöver barnet mat? Behöver barnet vatten? Har barnet sovit ordentligt? Är barnet för kall eller varm? Behöver barnet gå på toaletten? Har barnet ont någonstans? Är barnet bekväm i sina kläder? Visste ni att det inte alls är ovanligt att barn får utbrott för att de är kissnödiga? 2. TRYGGHET! Känner barnet sig tryggt?Finns stabilitet och rutiner kring barnet? Finns en förutsägbarhet i barnets vardag? 3. GEMENSKAP!Får barnet kärlek och värme? Upplever barnet att hen är en del av ett sammanhang?Alla barn har inte ett behov av att leka med andra barn men vill ändå känna sig som en del av ett sammanhang. Vissa hittar det via spel, andra genom ett specialintresse, osv. 4. SJÄLVKÄNSLA!Känner barnet uppskattning?Vet barnet att hen fyller en viktig funktion här på jorden?Får barnet positiv uppmärksamhet? 5. SJÄLVFÖRVERKLIGANDE!Finns det utrymme för barnet att utvecklas?Är barnets tankar viktiga för omgivningen?Tas barnets tankar och funderingar på allvar?Känner barnet att barnet duger som hen är?Lyssnas barnet på?Här kan barnet ta in ny kunskap och utvecklas för att nå sin fulla potential.