Visste ni att det är så många som 4 av 10 barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som hamnar i problematisk skolfrånvaro? Bakom dessa barn står ofta minst en förälder som stångat sig blodig för att möta samhällets förväntningar kring skolplikt och procentuell närvaro.Men hur ska en förälder tänka när samhällets förpliktelser drar i den ena armen och barnets psykiska hälsa i den andra? Det har ofta varit en resa som inkluderat en mängd olika strategier och en rad försök till anpassningar, som inte övervann det faktum att barnet inte förmår vistas i en skolmiljö. Det är just vad det handlar om, bristande förmåga, inte bristande vilja. Barn vill göra rätt och lyckas i ögonen på sin omgivning, men alla barn förmår inte. Det är så viktigt att vi belyser skillnaden mellan förmåga och vilja.”Hur skall jag orka detta i så många år till?” sa en pojke på 7 år med autism. Så ska det inte behöva kännas att vara barn. Då ska det vara kul, busigt och fritt!Det här är ett ämne som jag brinner lite extra för och kommer bolla lite fram och tillbaka här på bloggen..