Jag får så många långa fina dm av er, ni delar med er av era historier och era erfarenheter. Många av er vädjar efter stöd och hjälp, ni vet inte vart ni ska vända er. Många av er känner en bottenlös ensamhet, som om det bara i ni i hela världen som tampas med de där utmaningarna som begränsar livet fullkomligt. Jag önskade att jag kunde svara på alla era dm och jag önskade att ni kunde se hur många ni är, som kämpar i det tysta. Ni är verkligen inte ensamma, även om känslan av ensamhet finns där!Jag kommer försöka baka ihop era frågor och lyfta fram det som berör flera av er här i bloggen. Idag tänkte jag lyfta frågan om hur du kan prata med barnet om barnets diagnos. Hur kan jag prata med mitt barn om barnets diagnos?1.Syftet! Många funderar över om de ska berätta för barnet om barnets diagnos eller inte. Min personliga erfarenhet är att barnet ofta redan är medveten om sina svårigheter. Barnet vet att hen kanske ofta hamnar i konflikter med kompisar, barnet vet att hen kanske har svårt att ta till sig instruktioner. Vad barnet inte vet är VARFÖR! Vad barn med npf ofta vill ha svar på är just VARFÖR. Så istället för att tänka "varför är det så svårt för mig?" "varför förstår inte jag?" får barnet en förklaring. Det är dock alltid upp till dig som förälder att avgöra om/när ditt barn är redo för dessa svar.2. Förutsättningar! Därefter bör du fundera över vilka förutsättningar som finns för att det ska landa rätt hos barnet. Hur gammalt är barnet? Vad är barnets förutsättningar att ta emot information? Ska vi rita, läsa en bok eller kanske använda oss av bilder när vi förklarar.Kanske är barnet för litet för att överhuvudtaget förstå innebörden? 3. Berätta! Ett sätt är att läsa en bok om en karaktär med samma diagnos. När ni gör det kanske barnet känner igen sig i karaktären och själv drar slutsatsen att hen har adhd/autism. Därefter kan ni prata om karaktären och barnet utifrån boken. Prata om hur det kan kännas och vilka situationer som lätt uppstår. Ett annat sätt att berätta är att lägga ner lite tid på att skriva ner både svårigheter och styrkor som barnet har. Därefter kan du berätta om vad svårigheterna kan innebära och be barnet lägga till det barnet upplever som svårt i vardagen. Glöm därefter inte bort att lyfta barnets styrkor, kanske har barnet ett sinne för detaljer eller ett stort mod. 4. Låt barnet fråga! Det tar olika lång tid för olika individer att bearbeta information. Det landar också olika hos olika barn. Låt barnet ta sin tid att bearbeta det ni pratat om. Kanske kommer frågor självmant men om det inte gör det kan du själv öppna upp för frågor "har du funderat någonting kring vad vi pratade om gällande adhd/autism?"